Dlaczego organizacje decydują się na wdrożenie AI? Czy chodzi wyłącznie o automatyzację procesów i redukcję kosztów, czy może o coś więcej? Zacznijmy jednak od początku: dlaczego sztuczna inteligencja stała się popularna na przełomie ostatnich lat? Odpowiedź tkwi w drastycznym rozwoju możliwości AI. Doszliśmy do momentu, w którym komputery potrafią nie tylko generować tekst, ale także go analizować, podsumowywać i tłumaczyć z niezwykłą precyzją.
To, co kiedyś wymagało ludzkiej intuicji i doświadczenia, dziś może być wspomagane przez algorytmy. Technologia, która jeszcze niedawno wydawała się poza zasięgiem, teraz staje się narzędziem dostępnym na wyciągnięcie ręki. Ten ogromny skok możliwości sprawił, że nagle możemy tworzyć aplikacje rodem z filmów science-fiction!
Rynek nie lubi próżni - wraz z odblokowaniem nowych możliwości, coraz więcej firm zastanawia się nad wykorzystaniem potencjału AI. Jeśli czytasz ten artykuł, to zgadujemy, że Ty również.
Jak więc Twoja firma powinna przygotować się do wdrożenia sztucznej inteligencji?
Pierwsza wskazówka: najważniejsze we wdrożeniu AI jest ustalenie celów. Sztucznej inteligencji nie powinno się wdrażać wyłącznie przez to, że: „jest popularna i my też koniecznie musimy ją mieć”.
Jeśli nie ustalisz, co chcesz za jej pomocą osiągnąć, Twoje działania będą chaotyczne i nieskuteczne - stracisz czas oraz zasoby. Natomiast efektywne zastosowanie pomoże zyskać przewagę konkurencyjną lub/i zmniejszyć koszty operacyjne.
Gdzie w takim razie wykorzystać AI, aby technologia przyniosła zysk?
Zacznij od zidentyfikowania obszarów, które warto byłoby wesprzeć możliwościami sztucznej inteligencji. To prawdopodobnie najważniejszy krok.
Jak najprościej znaleźć skuteczne zastosowanie sztucznej inteligencji? Wykorzystując ją do rozwiązania istniejących problemów. Prawdopodobnie w Twojej firmie znajdują się miejsca, w których AI mogłaby znacząco zmniejszyć nakład pracy. Zastanów się:
Odpowiedzenie „tak” na któreś z tych pytań, to sygnał, że AI może mieć realną wartość dla Twojej firmy. Nieco bardziej skomplikowanym zastosowaniem sztucznej inteligencji jest wykorzystanie jej w budowie produktu. Szeroki zakres możliwości AI sprawia, że można za jej pomocą:
A to tylko ułamek jej możliwości.
Niestety - organizacje mają odmienne procesy i mierzą się z różnymi wyzwaniami, dlatego nie da się uniwersalnie wskazać miejsca na AI dla wszystkich firm. Ustaleniem zakresu wdrożenia powinien zająć się np. manager z długim stażem w firmie, mający dużą wiedzę o działaniu przedsiębiorstwa oraz osoby znające możliwości AI. Pozwoli to zidentyfikować po pierwsze - co opłaca się zoptymalizować, a po drugie czy i jak można to usprawnić.
Dane są podstawą działania sztucznej inteligencji. Im bardziej są kompletne, spójne i aktualne, tym przetwarzanie ich przez AI zadziała lepiej.
Jeśli dane są słabej jakości, to czego byśmy nie zrobili, nie będziemy w stanie wdrożyć AI na satysfakcjonującym poziomie. Ilustrując na przykładach:
Wdrażasz asystenta na stronie internetowej? Zadaj sobie kilka pytań:
Może chcesz stworzyć narzędzie ułatwiające zarządzanie projektami? Ponownie zadaj sobie poniższe pytania:
Warto zaadresować ten krok przed próbą wdrożenia AI. Opisanie powyższych rzeczy będzie przydatne nawet bez wykorzystania sztucznej inteligencji!
Program pilotażowy nie powinien wprowadzać drastycznych zmian. Pierwsze wdrożenie powinno być niewielkie.
Jeśli wdrożenie okaże się sukcesem, to zaoszczędzony budżet można przeznaczyć na ulepszenie programu pilotażowego lub na próby usprawnień kolejnych obszarów firmy.
Jeśli jednak wdrożenie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, to firma straci mniej zasobów, a oszczędności można zawsze przeznaczyć na eksperymenty w innych obszarach.
Kluczem jest ustalenie dobrego MVP - czyli co musi zostać zawarte w programie pilotażowym? Które elementy mogą przynieść największy zysk w stosunku do włożonej pracy? Co warto zapisać do zrealizowania w przyszłości, ale niekoniecznie w pierwszej kolejności?
Wdrożone narzędzia powinny być opcjonalne w stosowaniu. Warto pokazać pracownikom, że AI pozwala usprawnić procesy, ale nie można wymuszać na nich drastycznych zmian. Przymus korzystania z potencjalnie niedoskonałego narzędzia byłby szybką drogą do ich niezadowolenia. Najcenniejszy w tym okresie okaże się feedback od doświadczonych osób, które najlepiej znają działanie firmy.
Przy wdrożeniu programu pilotażowego wyznacz jasne cele.
Przyjmijmy, że chcesz wdrożyć wspomaganie AI dla czasochłonnego procesu. Obliczasz, że przy poświęceniu X zł budżetu na AI, przyspieszenie procesu o 30% zwróci się firmie w ciągu roku. Tym samym, jasnym celem może być „przyspieszenie procesu średnio o 30%”. Dzięki temu, łatwo ustalisz, czy program spełnia założenia.
Poza danymi ilościowymi - czyli np. o ile przyspieszył proces lub ile zaoszczędziliśmy - warto zebrać dane jakościowe, czyli przemyślenia pracowników z pracy z systemem.
Może się okazać, że proces, pomimo że nie uległ przyspieszeniu, stał się znacznie prostszy - przez co pracownicy popełniają zdecydowanie mniej błędów lub są bardziej usatysfakcjonowani ze swojej z pracy.
Może się także okazać, że pomimo osiągnięcia założonych celów, pracownicy są bardzo niezadowoleni z obsługi nowego narzędzia. Zebranie feedbacku w usystematyzowany sposób pozwoli ustalić, czy wdrożenie AI na szerszą skalę jest uzasadnione.
Dla całego procesu niezbędne jest posiadanie wiedzy o AI. Ekspert znacznie szybciej zauważy potencjalne problemy i miejsca na dobre wykorzystanie AI, a także trafnie oszacuje, który projekt ma szansę na sukces. Bez tej wiedzy poświęcisz dużo czasu i pieniędzy na metodę prób i błędów.
Nie powinno się jednak na dłuższą metę polegać wyłącznie na zewnętrznych konsultacjach. Wewnętrzna wiedza o AI jest niezbędna. Niestety, nie ma tutaj prostego sposobu na rozwój - bo jak rozwinąć zupełnie nowy obszar kompetencji w całej organizacji? Pierwszy krok w edukacji jest najcięższy.
Osobiście zalecamy zacząć od konsultacji ze specjalistą (lub zespołem specjalistów - zapraszamy do kontaktu - hello@x-one.pl), który będzie w stanie odpowiedzieć na wszystkie ważne pytania i ustalić dobry kierunek rozwoju. Przeznaczenie środków na pozyskanie ekspertyzy przyniesie proporcjonalnie bardzo duży zysk organizacji, która zaczyna od zera!
Długofalowo, szkolenia czy warsztaty podniosą poziom wiedzy na poziomie całej organizacji. Warto także, aby zmotywowana osoba przetarła szlak pozyskiwania wiedzy o AI i przyjęła rolę pioniera. Pozostałe osoby dzięki temu będą czuły się znacznie pewniej wiedząc, że mogą się do kogoś zwrócić o wsparcie. Umożliwi to również sprawną wymianę pomysłów z osobami o różnych rolach, które mogą mieć różne pomysły.
Wdrożenie AI to proces, który wymaga przemyślanej strategii, otwartości na zmiany i zaangażowania zespołu. Odpowiednie przygotowanie, stopniowe testowanie rozwiązań i edukacja pracowników pozwolą uniknąć chaosu i maksymalnie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji.